Automatikus vészfékezéssel előzik meg a baleseteket az új magyar rendőrbuszok

Automatikus vészfékezéssel előzik meg a baleseteket az új magyar rendőrbuszok

2017. december 18., Győr – A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport összesen 30, speciális bevetési járőr autóbuszt gyártott a Magyar Rendőrségnek. Az ezüstmetál színű, megkülönböztető jelzésekkel is felszerelt Credo Optinelleket a magyar buszgyártásban teljesen újnak számító aktív biztonsági technológiákkal szerelték fel. Az adaptív tempomattal, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel és vészfékasszisztenssel rendelkező buszok automatikusan a követett járműhöz igazítják a sebességet, figyelmeztetik a vezetőt, ha a busz átlépi a felezővonalat, és akár emberi beavatkozás nélküli vészfékezésre is képesek. A gyártó saját fejlesztésű, megerősített vázszerkezete a magyar buszok közül elsőként teljesíti a ENSZ-EGB 66.02 szabvány követelményeit, ezért a jármű felborulás esetén is nagyobb védelmet nyújt az utasoknak. A gyártó kiemeli, hogy a Credo Optinell az első magyar gyártmányú autóbusz, amelyben ezek az innovatív aktív és passzív biztonsági megoldások megjelentek, a Rendőrség pedig beszerzésével a legbiztonságosabb magyar buszt választotta.

A Kravtex-Kühne Csoport 2017-ben jelentős lépést tett speciális termékportfóliója megalapozása felé: az ősszel bemutatott Credo Econell Medic egészségügyi szűrőbusz és a Credo Optinell rendőrségi szériája együtt tovább csökkenti az ország exportfüggőségét a speciális járművek terén és valódi kitörési pontot jelent a magyar ipar számára. Az új járművek egyenként 4 magyar munkahely egy évi megőrzését biztosítják, miközben vételáruk sokkal kedvezőbb a hasonló, külföldön gyártott autóbuszoknál.

Biztonság

A Tempo 100 minősítésű Credo Optinellek megkülönböztető jelzés használata mellett akár 110 km/h-ás sebességgel haladhatnak, ezért nagyobb igénybevételnek, és magasabb baleseti kockázatnak vannak kitéve, mint a hagyományos autóbuszok. A beszerzésnél ezért kiemelt szempont volt, hogy a járművek a legújabb passzív- és aktív biztonsági megoldásokkal rendelkezzenek.

A Credo Optinell-ek vázszerkezete a megerősített ablakoszlopoknak és tetőszerkezetnek köszönhetően megfelel az új és szigorúbb ENSZ-EGB 66.02. előírásban szereplő borulásvédelmi követelményeknek, így az utastér a busz meghatározott erejű oldalra dőlése esetén sem gyűrődhet össze.

A modern személyautókból már ismert vezetői asszisztens szolgáltatásokat a magyar buszgyártók közül elsőként a Kravtex-Kühne Csoport kezdte alkalmazni. A homlokfal mögött elhelyezett radarszenzor és a szélvédőn lévő útjel-felismerő kamera az elektronikus vezérlésű fékrendszerrel együtt három innovatív biztonsági funkció működéséért felel:

  • Távolságtartó tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control)

A radartechnológiára épülő asszisztens a „legokosabb tempomat”, amely nemcsak a sebességet tartja, hanem lehetővé teszi, hogy a vezető előre beállítsa a busz és a követett jármű távolságát, és ennek megfelelően automatikusan módosítja a sebességet. Így a vezetőnek tempomat használata mellett szinte egyáltalán nem kell fékeznie, mert a forgalmi helyzetből adódó lassítás és a beállított sebességre való újragyorsítás is automatikusan történik.

  • Vészfékasszisztens (AEBS – Advanced Emergency Braking System)

A biztonsági funkciók közül kiemelkedik a radaros vészfékasszisztens, amely akár emberi beavatkozás nélkül is képes lefékezni a járművet, hogy elkerülje, vagy csökkentse a ráfutásos balesetek következményeit. A másik jármű veszélyes megközelítése esetén a rendszer először csak figyelmezteti a vezetőt, majd szükség esetén automatikus vészfékezésbe kezd. A vészfékasszisztens nem minden esetben akadályozza meg az ütközést, de jelentősen mérsékelheti a balesetek súlyosságát.

  • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS – Lane Departure Warning System)

Az LDWS rendszer a szélvédő mögött elhelyezett speciális kamera segítségével folyamatosan elemzi az útburkolati jeleket, és összeveti őket a jármű pozíciójával. Ha a busz irányjelző használata nélkül készül elhagyni a forgalmi sávot, a vezető haptikus (tapintható) figyelmeztetést kap a vezetőülésen keresztül. A haszonjárművek pályaelhagyása sok esetben felboruláshoz vezet, így az LDWS közvetve a felborulást is segít megelőzni.

Környezetvédelem

A 320 lóerős FPT (Fiat Powertrain Technologies) motorok megfelelnek a legszigorúbb, Euro 6 C szintű emissziós sztenderdnek, ráadásul ún. PEMS (Portable Emission Measurement System) vizsgálatok tanúsítják, hogy a motorok nem bocsátanak ki a határtértékeknél több károsanyagot.

Felszereltség

üstmetál színű, megkülönböztető jelzésekkel és rendőri jelzetekkel felszerelt autóbuszok speciális kivitelben, kifejezetten a Készenléti Rendőrség specifikációja szerint készültek. A 32 + 2 fő kapacitású járművek fedélzetén zárt, rácsokkal védett poggyásztároló került kialakításra, így a rendőrök a padló alatti 8 köbméteres csomagtérrel is számolva összesen több mint 20 köbméternyi felszerelést tudnak magukkal vinni. Kényelmükről megnövelt üléstávolság, nagy teljesítményű hűtő-fűtő légkondicionáló, multimédiás audio-video rendszer (lejátszás DVD-ről, illetve flash meghajtóról), italhűtő, valamint vezeték nélküli internet hozzáférés gondoskodik. A buszok felszerelésének része egy áramfejlesztő aggregátor, amely a buszból kiemelve használható.

Magyar termék

A Credo buszok vételár arányos magyar értékhányada eléri a 75 – 80 %-ot, amely a legmagasabb a hazai gyártmányú autóbuszok között. Magyar terméknek számít a mosonmagyaróvári Kühnében készülő komplett vázszerkezet, valamint szinte minden beépülő fém alkatrész. Hazai gyártmányúak a futóművek, egyes sebességváltók, az összes síküveg és szélvédő, valamint a külső műanyag burkolati elemek és több ezer tételnyi más alkatrész. A buszgyártás jelentős élőmunkaigénye miatt minden Credo busz elkészítése 4 magyar munkahely egy évi fenntartását biztosítja.