Generációt vált az országszerte ismert magyar busz

Generációt vált az országszerte ismert magyar busz

2019. május 6., Győr-Mosonmagyaróvár – A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport május 8-án, a zsámbéki Busexpón bemutatja többfunkciós autóbusz típuscsaládjának új generációját, amelynek korábbi változataiból már több száz üzemel Magyarországon.

Az új, 19,5 colos kerékrendszerű Credobus Inovell + utasterét és padlókialakítását műszaki paraméterek világviszonylatban is egyedülálló együttese jellemzi. Ennek köszönhetően ez az első ultrakönnyű konstrukciójú autóbusz a piacon, amely egyesíti a helyközi és a távolsági autóbuszok előnyeit, felhasználási területe pedig a legtöbb menetrendszerinti és különjárati alkalmazásra kiterjed.

A 13 méteres, 55 ülő utas szállítására alkalmas bemutatóbusz saját tömege legalább 1.500 kg-mal alacsonyabb az összes ismert európai gyártó azonos kategóriájú termékével összehasonlítva. Ennek köszönhetően 15 %-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és mintegy 8,5 tonnával alacsonyabb az éves CO2-kibocsátása.

Az Inovell + több mint 15 féle biztonsági rendszerrel van felszerelve, köztük radartechnológiás vészfékasszisztenssel, amely szükség esetén automatikus vészfékezés végrehajtására is képes. A fejlett biztonsági rendszerek iskolások szállítását is lehetővé teszik.

A busz komplett vázszerkezete és fém alkatrészei, futóművei, sebességváltója, valamint műanyag komponensei és a beépülő üveg gyártmányok is mind magyar termékek. A busz vételárához viszonyítva csupán 20 – 25 % az import részarány. A Kravtex-Kühne Csoportnál azzal számolnak, hogy a rendkívül gazdaságos, környezetkímélő, és szinte minden városközi mobilitási igényt kielégítő magyar busz 1-2 éven belül a közszolgáltatók alaptípusává válik, és az elődmodellekhez hasonlóan országszerte elterjed.

Legalább 1.500 kg-mal könnyebb

Az ultrakönnyű Inovell + a 13 méteres, 2 tengelyes, normálpadlós kategóriában a legkönnyebb autóbusznak számít. Saját tömege – a jelenleg hozzáférhető adatok szerint – bármely kategóriatársával összehasonlítva legalább 1.500 kg-mal alacsonyabb, amely kiemelkedő konstruktőri teljesítmény eredménye. Az alacsony saját tömeg és a tömegoptimalizált főegységek minimum 15 % üzemanyag-megtakarítást és 8,5 tonnával alacsonyabb éves CO2-kibocsátást tesznek lehetővé.

Az Inovell + koncepciója összhangban van az Európai Parlament nehézgépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló legújabb döntésével, amelynek értelmében az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell leszorítani a 2019-es szinthez képest. A döntés a légszennyezéssel összefüggő évi 400.000 korai európai halálesetet hivatott csökkenteni.

Piaci előrejelzések szerint városközi alkalmazásokban a következő évtizedben is meghatározó maradhat a dízelmotorok szerepe, ezért a Kravtex-Kühne Csoport szerint az Inovell + koncepciója – amely az ultraalacsony saját tömegre, és a legkorszerűbb dízeltechnológiára épül – bátran nevezhető perspektivikusnak.

Helyközi, távolsági és különjáratok egyszerre

Az Inovell + családban a Busexpón bemutatásra kerülő 13 méteres, növelt hosszúságú variáns mellett 10 méteres kompakt, és a 12 méteres, normál változat is megtalálható lesz. A gyártó szerint kezdetben a 12 méteres lehet a legnépszerűbb változat, amelynek sorozatgyártására 2019. végig felkészül a cégcsoport.

A 13 méteres bemutatóbuszban 55 komfortos, dönthető és oldalirányban széthúzható utasülés található, amelyekhez egyenként 2 db USB töltő is tartozik. A döntően 750 mm-es üléstávok az összes belföldi viszonylaton kényelmes utazást biztosítanak.

Az Inovell + a helyközi és távolsági vonaljáratos alkalmazások mellett különjárati feladatok elvégzésére is alkalmas. Sokoldalúsága révén nemcsak a Közlekedési Központok és a Volánbusz igényeinek felel meg, hanem például állami szervezetek és önkormányzatok is használhatják. A gyártó arra ösztönzi a busz potenciális felhasználóit, hogy a megosztásos gazdaság modelljéből kiindulva egymással megosztva használják a járművet, és érjenek el nagyobb kapacitáskihasználást, miközben ugyanazt az eszközt és járművezetőt alkalmazzák. A busz megosztása nemcsak a gazdaságosságot növeli, hanem megoldást jelenthet a járművezetők hiányára is.

A Credobus Inovell + univerzális használhatóságot biztosító konstrukciós megoldásai:

  • 830 mm magas járófolyosó-padló
  • Teljes hosszban sík padló, könnyen megközelíthető utasülések
  • Két lépcső mindkét utasajtónál
  • 170 mm magas dobogók
  • 7 köbméter padló alatti csomagkapacitás (13 méteres változat esetén)
  • Komfortos üléstávok

Ezek a műszaki paraméterek együttesen az adott kategóriában a világ buszpiacát tekintve is egyedülállónak számítanak. Mindez a 19,5 colos kerékrendszer előnyeit maximalizáló, rendkívül kreatív konstruktőri munkának köszönhető, amely a szegmens legsokoldalúbban használható ultrakönnyű autóbuszát hívta létre.

Iskolások szállításához is elég biztonságos

Az Inovell + átfogó utasbiztonsági koncepciójánál fogva iskolások szállítására is alkalmas. Vázszerkezete teljesíti a legszigorúbb, ENSZ EGB R66.02 szerinti szilárdsági követelményeket, az utasülések pedig hárompontos biztonsági övvel vannak felszerelve. A járművezető világszínvonalú vezetéstámogató rendszerekre támaszkodhat, amelyek szükség esetén aktívan beavatkoznak a balesetek elkerülése, vagy súlyosságuk csökkentése érdekében.

A Credobus Inovell + család fontosabb alapvető és opcionális biztonsági rendszerei:

  • ENSZ EGB R66.02 szerinti vázszilárdság
  • Hárompontos biztonsági öv minden utasülésen
  • Elektronikus szintszabályzás (ECAS)
  • Elektronikus vezérlésű fékrendszer (EBS)
    • Blokkolásgátló (ABS), kipörgésgátló (ASR)
    • Stabilitásprogram (ESC)
    • Vészfékasszisztens (AEBS)
    • Távolságtartó tempomat lejtmenet asszisztenssel (ACC)
    • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS)
  • Adaptív féklámpák
  • Keréknyomás-ellenőrző rendszer (TPMS)
  • Fékkopás és fékhőmérséklet szenzor
  • Hegymeneti indulássegítő
  • Oldalszél-asszisztens
  • Komfort stop funkció
  • Tolatókamera

Magyarabb nem is lehetne

Európai összehasonlításban a Kravtex-Kühne Csoportnál az egyik legmagasabb az autóbuszok gyártóüzemi hozzáadott értéke, vételárukban pedig mindössze 20 – 25 % az import részarány. Ez annak köszönhető, hogy a cégcsoport elkötelezte magát az önhordó szerkezetű autóbuszok gyártása mellett, amelyek szinte minden fém alkatrésze Mosonmagyaróváron készül. Ráadásul közel 100, gyártási tevékenységet is folytató magyar beszállító szerepel az értékláncban, amelyek évente több milliárd forint értékű hazai komponenst szállítanak a Credobusokhoz. A cégcsoport 2019-ben a Rábától, az egri ZF-től, és az Autofertől (szegedi Ikarus) együttesen várhatóan mintegy 1,5 milliárd forint értékű alkatrészt fog rendelni, valamint közel 2 milliárd forintot költ különböző hazai műanyag, gumi és üveg gyártmányokra és egyéb termékekre.

Idén 20 éves a Kravolából lett Credobus

A Kravtex-Kühne Csoport 2019-ben ünnepli a buszgyártás megkezdésének 20. évfordulóját és a 2000. Credobus átadását. A több mint 550 főt foglalkoztató cégcsoport az elmúlt két évtizedben organikus növekedéssel Magyarország meghatározó hazai tulajdonú gépipari cégcsoportjává fejlődött. Az autóbuszgyártás 1999-ben indult, miután a tulajdonosok sikeresen egyesítették a győri Kravtex Kft. járműfelújításban szerzett tapasztalatait és a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. kiemelkedően sokoldalú fémipari kompetenciáit. Az első Credobus autóbuszok húsz éve álltak forgalomba, és tervezett élettartamukat jóval túllépve máig üzemelnek.

A közlekedési szakmában széleskörű konszenzus alakult ki arról, hogy a Credobus autóbuszok elterjedése rendkívül kedvezően befolyásolta a közforgalmú autóbuszos közlekedés költségszerkezetét, és drasztikusan csökkentette az állami finanszírozási igényt. Az autóbuszok kedvező vételára, számottevően alacsonyabb üzemanyag-felhasználása, valamint a belföldről irányított gyári pótalkatrész-ellátás évente milliárdos nagyságrendű megtakarítást jelent az üzemeltetőknek.

A jelenleg üzemelő közel 2.000 Credobus évente több mint 6.000.000 liter üzemanyagot takarít meg, amely mintegy 2 milliárd forinttal csökkenti a szolgáltatók költségeit. A megtakarítás környezeti hatása, hogy évente körülbelül 16.000 tonnával kevesebb CO2 jut a levegőbe. Nem véletlen, hogy a Közlekedési Központok és a Volánbusz flottájában ma már minden 3. helyközi közforgalmú busz Credobus márkájú.