Kravtex-Kühne Csoport

Magyarország vezető buszgyártója.

A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport két évtized leforgása alatt újrateremtette a hazai buszgyártást, Credobus márkájú autóbuszai pedig több szegmensben is piacvezetők Magyarországon.

2018-12-21 CREDOBUS - Győr - s

40 %

részarány a VOLÁNBUSZ Zrt. flottájában

A Kravtex-Kühne Csoport több szegmensben is piacvezető, termékei a legelterjedtebb hazai gyártmányú buszoknak számítanak. 2022-ben már több mint 2.600 Credobus üzemel, részarányuk a VOLÁNBUSZ Zrt. flottájában pedig eléri a 40 %-ot.

Kühne archív - Credobus

166 éves múlt

Alapítva 1856-ban

Leányválallatunk, az 1856-ban alapított, Kühne Edéről elnevezett mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. Magyarország legrégibb, eredeti profilját megőrző gépgyára. Itt készülnek autóbuszaink vázszerkezetei.

Kép1

Nem csak buszgyár

Sokoldalú gyártás és szolgáltatás

A buszpiac mellett a cégcsoport a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. révén az agráriumban és az egyedi gépgyártásban, a szolnoki Panoráma Tourist Kft.-nek köszönhetően pedig a személyszállítási piacon is aktív.

Azért Credobus, mert hiszünk benne

Buszainkat kezdetben Kravolának, majd Credónak neveztük, ma pedig már Credobus márkanéven kerülnek forgalomba. A Credobus kifejezi azt a hitet, amellyel 1999 óta az általunk létrehozott termékek sikeréért dolgozunk.

1992
1994
1997
1999
2000
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021

Megalakul a Kravtex Kereskedelmi Kft., amely fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek, valamint ezek alkatrészeinek exportja.

A Kravtex megvásárolja győri gyártelepét és forgalomból kivont Ikarus autóbuszok felújításába kezd. 1994 és 2002 között több mint 700 db, teljesen felújított Ikarust exportál Oroszországba.

Többségi részvénycsomag vásárlásával a Kravtex tulajdonába kerül a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt., amellyel létrejön a Kravtex-Kühne Csoport. A Kravtex a részvényeket a gyár MRP (Munkavállalói Résztulajdonosi Program) szervezetétől és a Mosonmagyaróvári Önkormányzattól vásárolja meg.

A cseh SOR Libchavytól megvásárolt gyártási dokumentáció alapján Kravola, majd Credo márkanéven megkezdődik az autóbuszgyártás. Az elsőként gyártott 9,5 méteres midi autóbusz konstrukciójának átdolgozásával lehetővé vált, hogy a lehető legtöbb magyar gyártmányú részegység felhasználásával valósuljon meg a sorozatgyártás.

A gyártmányválaszték kibővül a 11 méter hosszúságú típusokkal, ezzel a Kravtex belép a hagyományos méretű szóló autóbuszok piacára.

Kiélezett versenyt követően összesen 65 db elővárosi busz szállítására nyílik lehetőség 24 Volán társaság részére, amely áttörést jelent a Kravtex termékeinek hazai elterjedésében. Győrben új üzemcsarnok, diagnosztikai sor és irodaépület kerül átadásra.

Intenzív termékfejlesztést követően 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós autóbuszokkal bővül a gyártmányválaszték.

175 autóbusz értékesítésével rekordmagasra növekszik a gyártási volumen. Az átadott járművek többségét a Credo EC 12 típus teszi ki, amely rendkívül kedvező üzemeltetési költségszintjével szegmensének meghatározó termékévé válik.

Folytatódik az alacsony belépésű 12 és 18 méteres városi autóbuszok fejlesztése.

Átadásra kerül a Kühne Zrt. területén felépített 10.600 négyzetméter alapterületű autóbuszgyártó csarnok, amelyben többek között új, 6 állásos festőüzem is helyet kapott. Ekkor kerül átadásra a cégcsoport által gyártott 500. autóbusz, valamint gyártásba kerül az elővárosi EN 12 és az LH 12 intercity autóbusz.

Megkezdődik a Citadell család fejlesztése, amelynek 12 méteres tagja Budapesten is bemutatkozik.

Bemutatkozik a Citadell 19, valamint az alacsony belépésű EN 9,5 midi autóbusz.

Bemutatkoznak a Citadell család FPT motorokkal és ZF sebességváltókkal szerelt szóló és csuklós változatai, valamint átfogó modernizációs programban újul meg a könnyűszerkeeztű termékcsaládok alapkonstrukciója. A fejlesztés révén elkészül az Econell 12 elővárosi autóbusz.

Bemutatkozik a regionális szegmensben meghatározóvá vált EC 12 és IC 12 típusokat váltó Credobus Inovell.

Az Econell termékváltozataként megjelenik az Econell 12 CiTY. A pécsi Buszcsere Program keretében összesen 35 új Credo áll forgalomba, és bemutatkozik az Optinell távolsági autóbusz, amellyel teljessé válik a 2011-ben indult termékmodernizációs program.

Az Euro 6 emissziós besorolású motorok bevezetésével egy időben elektronikus vezérlésű fékrendszer, valamint új robotizált és automata sebességváltók jelennek meg a kínálatban.

Megkezdődik a 10 méteres kompakt termékvonal fejlesztése, amelynek köszönhetően újra midi autóbuszokkal jelenik meg a Credobus az elővárosi és távolsági kategóriákban.

A Kühne fennállásának 160. évfordulóján átadásra kerül a mosonmagyaróvári autóbuszgyár csarnokbővítő beruházása. A fejlesztés nyomán a 2008-ban felavatott, 10.600 négyzetméter területű csarnok 5.600 négyzetméterrel bővült. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a gyáravatáson jelentette be a Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Program elfogadását.

Rendkívül komplex, egyedi termékfejlesztést követően 10 egészségügyi vizsgálatok ellátására alkalmas speciális szűrőbusz, valamint 30 Optinell 12 típusú bevetési járőr autóbusz kerül átadásra.

Több mint 2 milliárd forint összértékű cégcsoport szintű beruházási program indul, melyben építési- és gyártástechnológiai fejlesztések valósulnak meg. Győrben 1.000, Mosonmagyaróváron további 4.000 négyzetméterrel bővül a gyártóbázis és komplex rekonstrukció kezdődik az 1879-ben alapított öntödében.

A Busexpo 2019 kiállításon bemutatkozott a Credobus Inovell + modellcsalád 13 méteres tagja, júniusban pedig a cégcsoport legyártotta 2.000. Credobust. A jubileumi járművet Prof. Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a cégcsoport mosonmagyaróvári buszgyárában tekintette meg.

2020 elejére teljesül az a szerződéscsomag, mellyel a Credobus rekordszámú, összesen 352 autóbusz szállításárra kapott lehetőséget. A beszerzés nyomán nyomán 16 megyében állnak forgalomba korszerű magyar buszok.

Az 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson Prof. Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bemutatja a Credobus Econell 18 Next-et. A teljesen új fejlesztésű modell a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza.

Összeszerelés helyett:

A gyártásban hiszünk.

A magyar buszgyártási hagyományoknak megfelelően önhordó vázszerkezetű buszokat gyártunk, amelyek legtöbb fém alkatrészét magunk állítjuk elő a Kühne gépgyárban. A saját fejlesztésű vázszerkezeten és fém alkatrészeken túl magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló, és számos más alkatrész is. Buszaink vételár arányos magyar értékhányada ezért eléri a 70 – 75 %-ot, amely a legmagasabb érték a hazai buszgyártók között.

Hogyan csináljuk?

Cégcsoportunk 20 év alatt Magyarország legnagyobb és legmodernebb buszgyárát épített fel. A győri és mosonmagyaróvári gyártóbázisok összesen több tízezer négyzetméternyi üzemterületet és az iparág csúcsát jelentő technológiákat biztosítják a gyártásához.

06-28-14

Váz- és alkatrészgyártás

Mosonmagyaróvár

20-03-02-5

Készre szerelés

Győr

Mosonmagyaróvár

Alkatrészgyártás

A buszgyártás a Kühnében különböző fém termékek (csövek, szálanyagok, lemezek, stb.) megmunkálásával kezdődik.

Mosonmagyaróvár

Mosonmagyaróvár

Vázgyártás

A vázszerkezet elemei (padlóváz, tető, oldalvázak, homlok-és hátfal) különböző munkaállomásokon, vázgyártó szerszámokban készülnek el.

Mosonmagyaróvár

Mosonmagyaróvár

Összeállítás

Speciális vázállító készülékek segítségével, rendkívüli méretpontosság mellett összeállításra kerülnek a vázelemek.

Mosonmagyaróvár

Mosonmagyaróvár

Festés és alvázvédelem

Az összeálított vázszerkezetet a szennyeződések eltávolítását követően többrétegű bevonatrendszerrel látják el, az alsó részekre külön alvázvédő réteg kerül felhordásra.

Mosonmagyaróvár

Mosonmagyaróvár

Fényezés

A felületek előkészítését követően elkészül az egyedi megrendelői igényeknek megfelelő fényezés.

Mosonmagyaróvár

Mosonmagyaróvár

Szállítás

A fényezett vázszerkezet, valamint a Kühne által gyártott beépülő fém alkatrészek szettjei közúti szállítással kerülnek a győri autóbuszgyárba.

Mosonmagyaróvár

Győr

Gépészeti szerelés

A futóművek beépítését követően a vázszerkezet mozgathatóvá válik, és megkezdi útját a munkaállomásokon.

Győr

Győr

Üvegezés

Megtörténik a szélvédő, és a többi nagy felületű üvegtábla ragasztása és fugázása.

Győr

Győr

Készre szerelés

Számos munkafolyamat mellett megtörténik a belső burkolatok, ülések, kapaszkodók szerelése és a vezetőfülke felépítése.

Győr

Győr

Átadás

A vezérlőprogramok telepítését, a végátvételt és a műszaki vizsgáztatást követően a kész, forgalomképes autóbusz elhagyja az autóbuszgyárat.

Győr

A legrégibb magyar gépgyár

A mosonmagyaróvári Credobus autóbuszgyár az 1856-ban alapított Kühnében található, amely a mezőgazdasági gépgyártás hazai zászlóshajója. A Kühne az elmúlt évszázadban a magyar mezőgépgyártás innovációs központjává vált, és az agrárágazat szinte minden szegmenségben megjelent termékeivel, sőt olyan hétköznapi használati tárgyakat is nagy sorozatban gyártott, mint a kerékpár. Számos patinás magyar gyárral ellentétben a Kühne a mai napig működik, sőt az elmúlt húsz év fejlesztéseinek és az autóbuszváz-gyártás beindításának köszönhetően figyelemre méltó növekedési pályát járt be.

Buszt gyártani: jó az országnak

2022-02-23

A buszgyártás csak korlátozottan automatizálható, így a legfejlettebb gyártási struktúrában is magas az élőmunka igény. Egy Credobus legyártása ma körülbelül 4 magyar munkahely egy évi megőrzését biztosítja, ebből közel 2 közvetlenül a cégcsoportnál jelentkezik. A buszgyártás ösztönzése kiváló megoldás a foglalkoztatás növelésére, hiszen magas hozzáaadott értékű, ezért hosszú távon fenntartható új munkahelyeket teremt.

Termékeink a magyar buszgyártás hagyományainak megfelelően önhordó vázszerkezetűek. Többek között ez az építési alapelv teszi lehetővé, hogy – a gyártás kiszervezése helyett – magunk gyártsuk a buszokba beépülő sok ezer fém alkatrészt. A hozzáadott értéket tovább növeli, hogy a Kühne gépgyárban koncentráltan jelennek meg azok a fémipari kompetenciák (öntészet, melegüzemi alakítás, hőkezelés, galvanizálás, szemcseszórás, kötőelem gyártás, stb.), amelyek más buszgyártókra egyáltalán nem jellemzők.

A saját gyártás mellett a beépülő alkatrészek legszélesebb körét szerezzük be Magyarországról. Magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, a műanyag burkolati elemek, a műpadló, és ezernyi más alkatrész is. Így buszaink vételár arányos magyar értékhányada a lehető legmagasabb: akár 70 – 75 %. A cégcsoport beszerzéseinek volumenére jellemző, hogy 2019-ben csak a Rábától, az egri ZF-től, és az Autofertől (szegedi Ikarus) együttesen mintegy 1,5 milliárd forint értékű alkatrészt rendeltünk, valamint további közel 2 milliárd forintot költöttünk különböző hazai műanyag, gumi, üveg gyártmányokra és egyéb termékekre.

Értékesítés, referenciák

A Credobus-ok jelenleg döntően a magyar piacra készülnek, megrendelőik a regionális közlekedési központok (Volán), illetve utódjuk, a VOLÁNBUSZ Zrt., önkormányzati közlekedési szolgáltatók, állami szervezetek (Honvédelmi Minisztérium, Rendőrség), valamint magántulajdonú közlekedési szolgáltatók. Az eddig átadott több mint 2.600 Credobus-ból a Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési program 2016-os indulása óta közel 1.500, főként Econell és Inovell családba tartozó busz állt forgalomba. Az országszerte üzemelő buszok megbízhatóságával, gazdaságosságával, komfortfokozatával kapcsolatban számos pozitív visszajelzést kaptunk üzemeltető partnereinktől és az utasoktól.

CredoEconell12
letöltés (2)
T-Busz_logó
KEF-logo
letöltés (3)
letöltés
letöltés (1)

Minőség

Az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány szerinti menedzsment rendszer követelményeinek megfelelő működés partnereink számára garancia a működési kiválóságra, valamint a fenntartható növekedésre, amely hozzájárul márkánk elismertségéhez. A rendszer auditálását Magyarország egyik piacvezető tanúsító cége, az ÉMI-TÜV SÜD végzi.

A Kravtex Kft. ezen kívül NATO beszállításra alkalmas minősítéssel rendelkezik, melynek köszönhetően a honvédelmi beszerzésekben való részvétele is biztosított.

01-10
min+nba_EN+FR+HU
Scroll to Top