1,000 Hungarian Credobuses may arrive in the VOLÁN fleet (HU)
2025. szeptember 17., Mosonmagyaróvár-Győr
- 869 vadonatúj Credobus szállításáról szóló keretmegállapodást írt alá a MÁV-csoport és a Kravtex-Kühne Csoport. Ez a magyar buszgyártó történetének eddigi legnagyobb volumenű szerződése.
- A nyár folyamán már átadásra került 131 új jármű. Ezeket a mostani szerződésnek köszönhetően további 869 fogja követni a következő tervezett ütemezés szerint: 2025 - 269 db, 2026 - 300 db, 2027 - 300 db.
- A beszerzéssel a MÁV-csoporté lesz Közép-Európa legnagyobb és legfiatalabb közúti közszolgáltató flottája, egyúttal teljesül a buszpark megújítására vonatkozó vállalás.
- A Credobus-ok gyártása Mosonmagyaróváron és Győrben történik, ami közel 500 munkahely megőrzéséhez járul hozzá és mintegy 100 hazai beszállítónak ad munkát.
- A magyar gyártmányú Credobus Econell 12 Next buszok mindegyike klimatizált, akadálymentes, valamint utastájékoztatóval, kamerarendszerrel, utasszámlálóval, telefontartókkal, USB-töltőpontokkal és WiFi routerrel felszerelt.
- A Credobus-ok vételára lényegesen alacsonyabb a külföldi típusokhoz képest, ráadásul a takarékos buszok mindegyike 2 millió forint értékű üzemanyagot takaríthat meg évente.
2025-ben 400 új busz érkezik
2025-ben két szerződéssel összesen 1.000 új Credobus Econell 12 Next szállítására kapott lehetőséget a gyártó Kravtex-Kühne Csoport. 2025 nyarán 131 új busz már átadásra került: ezek döntő része a nyári szezonban a Balaton térségében áll forgalomba, az iskolakezdéskor pedig az ország számos pontján megjelentek az új buszok.
A legújabb, 869 db-os keretmegállapodás a Credobus eddigi legnagyobb volumenű szerződése. Az idei évre előirányzott 269 autóbusz átadása néhány hét múlva kezdődhet, és a tervek szerint december végéig valamennyi jármű a rendeltetési helyére kerül. A lehívásoktól függően 2026-ben és 2027-ben is további 300-300 autóbusz érkezhet.
A Credobus-ok vételára a külföldi gyártók aktuális piaci árainál lényegesen alacsonyabb, ráadásul az ultrakönnyű konstrukciójú buszok a teljes élettartam során üzemanyag-megtakarítást biztosítanak az operátornak: mai áron számolva mindegyik jármű évente akár
2 millió forint értékű üzemanyagot is megtakaríthat. A külföldi versenytársakkal szemben további előnyt jelent, hogy a magyar gyártásra alapozott pótalkatrész-ellátás lényegesen kedvezőbb árszinten valósul meg.
Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója a szerződés aláírásakor elmondta: „a Kravtex-Kühne Csoport 25 év alatt az alapoktól építette újra a magyar buszgyártást és ma már európai összevetésben is jelentős gyártókapacitással rendelkezik. Ennek köszönhetően kevesebb mint 3 év alatt 1.000 új busz átadását tudjuk teljesíteni. Azzal, hogy a MÁV-csoport új buszait Mosonmagyaróváron és Győrben gyártjuk, több tíz milliárd forint értékű importot váltunk ki, miközben 500 magyar munkahelyet őrzünk meg és több mint 100 hazai beszállítónak adunk munkát. A Credobus-ok csúcskategóriájú magyar termékek – kedvező vételárral. Ráadásul az alacsony tömegű buszok mindegyike akár 2 millió forint értékű üzemanyagot is megtakaríthat évente, hozzájárulva a MÁV-csoport gazdaságos működéséhez. Büszkék vagyunk, hogy a beszerzéssel 2027 végére a jelenlegi 45-ről közel 60%-ra nőhet a magyar Credobus-ok aránya a VOLÁN-flottában.”
Made in Hungary
A Credobus csúcskategóriájú magyar autóbuszai a hazai tulajdonú járműipar legkomplexebb termékei. A Mosonmagyaróváron és Győrben készülő járművek legtöbb komponensét a Credobus önállóan állítja elő, illetve Magyarországon gyártatja. Ezáltal a buszok vételár-arányos magyar értékhányada eléri a 70-75%-ot.
A festett-fényezett önhordó vázszerkezet és több ezer beépülő fém alkatrész a mosonmagyaróvári Kühne gépgyárban készül, míg az összeszerelés a győri autóbuszgyárban történik.
A beépülő alkatrészek közül Magyarországi gyártókapacitással rendelkező beszállítóktól származnak többek között:
- kerékegységek (Rába / Győr)
- sebességváltó (ZF / Eger)
- fékrendszer alkatrészek (Knorr-Bremse / Kecskemét)
- utasajtók (Metal 99 / Dabas)
- síküvegek (OROSházaGLAS / Orosháza)
- szélvédő (Hirschler Üvegipari Vállalkozás / Sopron)
- elhúzható ablakok (König / Kerekegyháza)
- műpadló (Graboplast / Győr)
- kamera- és utasszámláló rendszer (HC Linear / Pécs)
- akkumulátorok (Jász-Plasztik / Jászberény)
- pénzkazetta (Matic / Tiszaalpár)
- szilentblokk vulkanizálás (Semperform / Sopron)
- üvegszál erősítésű és egyéb műanyag alkatrészek
(Tálos műanyag / Vámosszabadi, Balatonplast / Berhida, Omikron Dokk / Felsőörs, Alexovics / Győrújbarát, Plastform / Győr) - járműdekoráció (Vektor dekor / Győr)
A Credobus kiemeli, hogy a buszok függönyeit a győri Esély Közhasznú Nonprofit Kft. megváltozott munkaképességű kollégái konfekcionálják.
A buszgyártás a cégcsoportnál közel 500 munkahely megőrzéséhez járul hozzá, valamint több mint 100 hazai beszállítónak ad munkát.
Ultralight - ultra-efficient
A Credobus ultrakönnyű buszai jelenleg már közel 50%-os részarányt képviselnek a MÁV Személyszállítási Zrt. közúti flottájában (VOLÁN). A több mint 2.500 üzemelő jármű évente mintegy 5,5 milliárd forint értékű üzemanyagot takarít meg.
Az Econell 12 Next áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a konkurens buszokhoz képest legalább 1,5 tonnával könnyebb. A 19,5” kerékátmérő, a tömegoptimalizált váz, valamint az alacsony emissziójú (Euro 6 E) hajtáslánc együttesen páratlan üzemanyag-hatékonyságot biztosítanak.
Átlagos felhasználás mellett egyetlen Econell 12 Next évente átlagosan 4.000 liter üzemanyagot takarít meg, és körülbelül 10 tonna CO2-kibocsátástól mentesíti a légkört.
Új modellgeneráció kiemelkedő felszereltséggel
A több mint 1.500 legyártott darabnál tartó Econell (korábban EN/BN) sorozat az egyik legnagyobb volumenben készülő ultrakönnyű (19,5” kerékrendszerű) buszcsalád Európában. Az újgenerációs Econell Next család 2021 óta több lépcsőben mutatkozott be, és ma már szóló és csuklós, dízel és elektromos (BEV - Battery Electric Vehicle) meghajtású változatokban is rendelhető. A csuklós dízel variáns Econell 18 Next-ből 2023 óta 47 darabos flotta üzemel a MÁV Személyszállítási Zrt. kötelékében. Utóbbi a világ egyetlen, 19,5” kerékrendszerű csuklós autóbusza.
A szóló Econell 12 Next az elődmodellhez képest továbbfejlesztett szolgáltatáskínálattal és a kategóriában kiemelkedőnek számító felszereltséggel áll az utasok és járművezetők szolgálatába.
A motor teljesítménye a korábbi Econell-hez képest több mint 10%-kal nőtt (235 kW), a robotizált sebességváltót pedig a ZF csúcskategóriájú, EcoLife 2 típusú egysége váltotta fel. A csuklós Econell Next-ekből ismert hajtáslánc a legmagasabb szintű járművezetői elvárásoknak is megfelel.
Az utasbiztonsághoz olyan felszerelések is hozzájárulnak, mint az automatikus tűzoltó berendezés és a valamennyi ülésen megtalálható biztonsági övek. A magas szintű komfortot akadálymentes kialakítás (térdeplő funkció és rámpa), nagy teljesítményű, hűtő-fűtő klímaberendezés, függönyözés, WiFi, valamint extra vastag utasülések biztosítják, utóbbiakon USB-töltőpontok és telefontartók is találhatók.
Minden autóbusz HKIR-kompatibilis audio-vizuális utastájékoztató rendszerrel készül, növelt felbontású LED és LCD megjelenítő eszközökkel. A biztonsági megfigyelőrendszerhez forgalomfigyelő kamera is társul, a betekintő monitor pedig a műszerfalba süllyesztve került elhelyezésre. A dupla kamerás utasszámláló berendezés magas megbízhatóságú, valós idejű kihasználtsági statisztikák generálását teszi lehetővé az üzemeltető számára.
Fotók: MÁV-csoport
Downloads