Húszezer négyzetméteresre bővült a legnagyobb magyar buszgyár

 

2022. március 25., Győr-Mosonmagyaróvár

Nagyszabású ünnepséggel avatja fel pénteken mosonmagyaróvári autóbuszgyárának III. ütemét a Kravtex-Kühne Csoport. Az új, 4.000 négyzetméteres építménnyel több mint 20.000 négyzetméteresre bővült a Kühne gépgyárban működő gyártócsarnok. A beruházással olyan hazai tulajdonú autóbuszgyártó kapacitás jött létre, amely akár a teljes magyar piac ellátását is lehetővé tenné. A csarnok berendezését és a gyártóeszközök telepítését követően 2023-tól – többműszakos munkarendben – 1.000 autóbusz vázszerkezete is készülhet majd a Kühnében, és kerülhet Győrbe, ahol az összeszerelés zajlik.


A gyárfejlesztés részeként százmilliós nagyságrendű eszközpark-fejlesztés is megvalósult, többek között három, hegesztési műveletekre optimalizált robotcella kezdte meg a működést.

A beruházás, amely visszahelyezi Magyarországot az európai buszgyártás térképére, több mint 2 milliárd forintból valósult meg. A Kravtex-Kühne Csoport eddigi legköltségesebb projektjéhez Magyarország Kormánya a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében mintegy 470 millió forint támogatást nyújtott.

Építkezés racionálisan

A most átadásra kerülő épületrész a cégcsoport tizenöt éve tartó beruházási láncolatának újabb jelentős állomása. A Kravtex-Kühne Csoport 2008-ban avatta fel 10.600 négyzetméteres mosonmagyaróvári autóbuszgyártó üzemcsarnokát, melyet azóta több lépcsőben bővített. 2016-ban átadásra került a beruházás II. üteme, amellyel 16.200 négyzetméteresre bővült a gyártócsarnok. A III. ütem felépítése 2020 év végén kezdődött, és mostanra vált kulcsrakésszé az új, 4.000 négyzetméteres csarnokrész, amellyel az autóbuszgyár alapterülete meghaladja a 20.000 négyzetmétert.

Az új, két hajóból álló, közel 10 méter belmagasságú csarnokrész teljes egészében daruzott (4 db, 22 méter fesztávolságú, 2 illetve 5 tonnás híddaruk tandem üzemmóddal), korszerű LED világítással, valamint a gyártást kiszolgáló épületgépészeti berendezésekkel felszerelt. A csarnok energiaellátásának tervezése során szempont volt, hogy a következő években gyártásba kerülő elektromos meghajtású autóbuszok nagyteljesítményű töltése biztosított legyen.

A beruházáshoz kapcsolódik a festőüzem jelentős bővítése, amellyel közel megduplázódott a gyáron belüli festőkapacitás. Az új előkészítő- és festőkamrák lehetővé teszik az Econell Next típuscsalád látványos fényezésének nagysorozatú előállítását.

A létrejövő buszgyár méreteivel a kelet-közép európai régió legnagyobb gyártóhelyeivel is felveszi a versenyt. A buszgyártásra optimalizált belső kialakítás, és a világszínvonalú eszközpark kiemelkedő gyártási minőséget biztosít. Az új csarnokban többek között a tavaly ősszel bemutatott, csuklós Econell 18 Next vázgyártása zajlik majd, amely a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza. A későbbiekben pedig ugyancsak itt készülhetnek a cégcsoport zérióemissziós, akkumulátor- és hidrogén energiaforrásokra épülő elektromos autóbuszai.

A beruházás illeszkedik a Kravtex-Kühne Csoport különösen sikeressé vált üzleti modelljéhez, melyben többek között a saját kézben tartott alkatrészgyártás biztosítja a termékek magas hozzáadott értékét. Ezért a kibővült gyártócsarnokban nem csupán vázszerkezeteket hegesztenek majd, hanem több száz, saját fejlesztésű, autóbuszokba beépülő fém alkatrészt is gyártanak.

Jövőálló, digitalizált gyártás az ipar 4.0 jegyében

A 2 milliárd forint összértékű projekt nagyobb részét eszközbeszerzések teszik ki. Többek között új lemezlézer, CNC vízszintes esztergagép, CNC függőleges kétasztalos megmunkáló központ, valamint kétoszlopos szalagfűrészgép került beszerzésre.

Emellett az automatizálás új szintjét jelentő robottechnológia is megjelent a Kühnében. A most beszerzett három, varratkereső és varratkövető szenzorokkal felszerelt hegesztőrobot olyan munkadarabok (pl. üzemanyagtartályok, lérugó-tartók, stb.) gyártásában kap szerepet, amelyeknél az egyenletesen magas minőségű varratok kialakítása kulcsfontosságú. A próbagyártások tapasztalatai alapján a robotizált hegesztés bizonyos gyártmányoknál háromszoros termelékenységet biztosít.

Öntöde

A Kühnében 2018 óta zajlik az 1879-ben épült, ipartörténeti jelentőséggel bíró öntöde teljes rekonstrukciója. A 2019-ben üzembe állított, modern indukciós kemence az új projektnek köszönhetően a legmodernebb formázósorral egészülhetett ki. A technológiai szintugrásnak köszönhetően a Kühne Vasöntöde képessé vált acélöntvények és erősen ötvözött öntöttvasak előállítására. Az új technológia ismét versenyképessé teszi a mosonmagyaróvári öntészetet, emellett évente több száz tonna hulladékhomok keletkezésétől óvja meg a környezetet.

Támogatás

A Kravtex-Kühne Csoporthoz tartozó Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt., valamint a társaság öntödéje 2020-ban 1,879 milliárd forint összértékű nyertes pályázatához mintegy 470 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el. A 25 %-os kalkulált támogatási intenzitás ugyanakkor a projekt megvalósítása során jelentősen csökkent, mivel a cégcsoport további önerő bevonásával több mint 2 milliárd forint összértékű beruházást hajtott végre.

A Credobus-ok gyártásához kapcsolódó fejlesztések elsődleges forrása mindig is a cégcsoport társaságainak adózott nyeresége volt, nem pedig támogatási források. Jellemző adat, hogy a Kravtex-Kühne Csoport az elmúlt két évtizedben összesen mintegy 930 millió forint vissza nem térítendő beruházási támogatást nyert el, miközben 10 milliárd forintot meghaladó értékű beruházást valósított meg saját erőből.

A Kühnéről

Az 1856-ban alapított, Kühne Edéről elnevezett mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. Magyarország legrégibb, eredeti profilját megőrző gépgyára.

A Kühne technológiai szempontból a legkomplexebb hazai fémipari gyártóhely, amely az általános hegesztési- és fémmegmunkálási képességeken kívül olyan kifinomult kompetenciákkal rendelkezik, mint a CNC forgácsolás, az öntészet, melegüzemi alakítás, hőkezelés, és a galvanizálás. A Kühnében készülnek a Credobus autóbuszok vázszerkezetei, emellett a gépgyár meghatározó szereplő a mezőgazdasági munkagépek regionális piacán. A talajművelő eszközökből felépülő termékportfólióban megtalálhatók a nagy teljesítményű nehéz tárcsaboronák, váltvaforgató ekék, talajlazítók, és más elmunkáló eszközök. A Kühne termékei tartósságukról, megbízhatóságukról és kiváló ár-érték arányukról ismertek.

A Kravtex-Kühne Csoportról

A Kravtex-Kühne Csoport két évtized leforgása alatt újraindította a magyar buszgyártást, és Credobus márkájú buszainak köszönhetően mára az egyik legnagyobb, hazai tulajdonú iparvállalattá vált. Mosonmagyaróváron és Győrben évente mintegy 300 darab autóbusz készül, amely a cégcsoporton belül több mint 550, a magyar beszállítóknál pedig legalább további 150 munkahely megtartását biztosítja.

A Credobus ma az előszámú hazai buszgyártó, termékei pedig több szegmensben is piacvezetők és egész Magyarországon elterjedtek: a márka jelen van az állami és önkormányzati közlekedési szolgáltatóknál, speciális autóbuszait a rendőrség, a honvédség és közegészségügyi szervezetek is használják. A cégcsoport eddig több mint 2.600 autóbuszt gyártott, járművei részaránya a VOLÁNBUSZ Zrt. kb. 6.200 darabot számláló flottájában mintegy 40 %.

2016. június 10. mérföldkő volt a Kravtex-Kühne Csoport számára, hiszen Varga Mihály, korábbi nemzetgazdasági miniszter ezen a napon jelentette be Mosonmagyaróváron, a 160. évfordulóját ünneplő Kühne gyárban a Kormány buszgyártási stratégiájának véglegesítését.

A stratégia alapjául szolgáló Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Program komoly lehetőséget teremtett a cégcsoport számára, amely 2016 óta több autóbuszt adott át, mint az azt megelőző 17 évben: közel 1.500 darabot.

A Credobus-ok gyártásának felfutása a cégcsoport növekedésén túlmutató, nemzetgazdasági jelentőségű eredményekkel járt:

  • erősítette a magyar beszállítókat és háttéripart,
  • cégcsoporton belül, és a beszállító KKV-k körében is ösztönözte a kutatás-fejlesztést és innovációt, és új, ténylegesen piacképes termékeket eredményezett
  • közvetve és közvetlenül is munkahelyet teremtett
  • növelte a költségvetési befizetéseket
  • új beruházásokat alapozott meg
  • a vételáron és az üzemanyag-megtakarításon keresztül csökkentette a közszolgáltatók költségeit

Nem szabad elfeledkezni az utasokról sem, akik ma már az ország valamennyi részén jóval magasabb szolgáltatási minőséggel találkozhatnak a helyközi közlekedésben – a többségében akadálymentes, légkondicionált, utastájékoztató- és kamera rendszerekkel felszerelt, modern magyar buszoknak köszönhetően.

A Credobus-ok nemcsak alacsonyabb árfekvésüknek köszönhetik sikerüket. Az innovatív, ultraalacsony tömegű konstrukció jelenleg is évente több milliárd forint összértékű üzemanyag-megtakarítást biztosít a magyar közlekedési szolgáltatóknak. A megtakarítás egyben környezetvédelem is, hiszen a Credobus-okkal évente sok ezer tonnával alacsonyabb a CO2-kibocsátás.

A buszpiac mellett a cégcsoport a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. révén az agráriumban, a szolnoki Panoráma Tourist Kft.-nek köszönhetően pedig a személyszállítási piacon is aktív.

A Kravtex-Kühne Csoport forgalma jelentősen növekedett tavaly, a cégcsoport 2021. évi nem konszolidált árbevétele várhatóan meghaladja majd a 30 milliárd forintot.

További bejegyzések

Credobus Econell 18 Next: magyar világújdonság

2021. október 14.

Új, magyar fejlesztésű és gyártású csuklós autóbuszt mutatott be a Kravtex-Kühne Csoport.

365/503: megyei siker a VOLÁN buszbeszerzésén

2021. július 21.

Összesen 365 magyar gyártmányú Credobus állhat forgalomba a VOLÁNBUSZ Zrt.-nél.

Inovell + a Zala ZONE járműipari tesztpályán

2020. szeptember 07.

Összesen 365 magyar gyártmányú Credobus állhat forgalomba a VOLÁNBUSZ Zrt.-nél.

Közel 200 győri kórházi dolgozót segített a Credobus

2020. július 29.

Új, magyar fejlesztésű és gyártású csuklós autóbuszt mutatott be a Kravtex-Kühne Csoport.

Scroll to Top