Csuklós busz újra feltalálva
Az új Econell 18 Next a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza.
Az egyedülálló futómű-konfiguráció és az optimalizált vázszerkezet áttörést jelent a tömegcsökkentésben. Az eredmény: a kategória átlagához képest legalább 3 tonnával alacsonyabb saját tömeg.
Az Econell 18 Next új mércét állít a csuklós kategóriában az üzemanyag-hatékonyság és a környezetvédelem terén.
Buszpiaci innováció - Magyarországról.

19,5" kerékrendszerű csuklós
A Credobus-nál elsőként tudtunk olyan csuklós buszt létrehozni, amelynek mindhárom futóműve 19,5"-os.
A 19,5" kerékméret és a vázszerkezet minden kilogrammra kiterjedő optimalizálása a csuklós buszoknál soha nem látott mértékű tömegcsökkentést tett lehetővé.
A tömegcsökkentés kulcseleme az optimalizáció. A Kühne konstrukciós- és technológiai know-how-ja teszi lehetővé, hogy az Econell 18 Next rekordalacsony tömeg mellett is megfelel az ENSZ EGB R66.02 szerinti (M3/II. osztályú) szilárdsági követelményeknek.


Legalább -3 tonna
Az Econell 18 Next saját tömege a megszokott 17-18 helyett mindössze mintegy 14 tonna.
Amennyiben az összehasonlítás során a konkurens modellek tömegét azonos ülésszámra korrigáljuk, az Econell 18 Next saját tömege már több mint 3,5 tonnával alacsonyabb.

A legzöldebb dízel csuklós
Az Econell 18 Next alacsony saját tömegével a kategória legkedvezőbb üzemanyag-felhasználású és legalacsonyabb fajlagos CO2-kibocsátású dízel csuklós busza.
Racionális átmenet a dízel-korszak és az e-mobilitás között.
Design
Az Econell 18 Next-tel formát adunk a Credobus következő évtizedének.
A kontrasztos-geometrikus design a hangsúlyos X-motívummal, és az integrált tetősíkkal progresszív, mégis tiszteli a magyar buszgyártás formatervezési hagyományait. Az Econell 18 Next a magyar designkultúra kiemelkedő darabja, amely a jövő városképét alakítja.
Tóth János ipari formatervező és a Credobus közös munkája.


* A formatervezési folyamat korai vázlatai

Tetősíkot követő csukló harmonika
Izgalmas, kéttónusú fényezés
E-bus ready design, integrált tetősík
Könnyűfém felnik
Külső keret nélküli elhúzható ablakok

Esztétikai élmény
X-motívum: modellnevet idéző formai vonás
Aerodinamikus, hátraívelő sisaklemez
Új visszapillantó tükrök
Sarkos kialakítású, 'Edge-shape' szélvédő
Markáns lámpafészkek
Full LED világítás ragyogó fénygyűrűkkel a nappali menetjelző- és irányjelző funkciókhoz

Minden színben jól mutat
Új architektúra
A Credobus az egyik legnagyobb tapasztalatú gyártó az ultraalacsony tömegű buszok kategóriájában. Az alapoktól újragondolt, önhordó vázszerkezet meghatározó méretváltozásokkal támogatja a kompromisszummentes használhatóságot.
Vázszerkezet

Növelt szélesség
Több megtekintése

Széles első ajtó
Több megtekintése

Nagyfokú stabilitás
Több megtekintése
Hajtáslánc

Euro 6 E motor
Több megtekintése

Automata sebességváltó
Több megtekintése
Számos újdonság belül
A szemmel látható újdonságokat a módosított vázgeometria foglalja keretbe, amely hozzájárul a kiváló térérzethez és a nagyobb befogadóképességhez.

Új típusú utasajtók
Új típusú utasülések
Új, fényezéssel harmonizáló légcsatornák
Full LED belső világítás szakaszolási lehetőséggel, ajtó-megvilágítással, sárga hangulatfénnyel
Szélesebb járófolyosókat és kényelmesebb üléselrendezést eredményező vázgeometria
Gépészet a komfort szolgálatában
Hogyan lesz jobb, mint egy teljes hosszban alacsonypadlós busz?
Az utast fókuszba helyező konstruktőri szemlélet a jármű minden elemén tetten érhető: az Econell 18 Next-ben az elvárt utastér-kialakítás határozza meg a szerkezeti felépítést, és nem fordítva!
Bátran állítjuk: az Econell 18 Next kategóriája legjobb térkihasználású és leginkább utasbarát belterű autóbusza - számos érv szól amellett, hogy jobb teljes hosszban alacsonypadlós versenytársainál is.
Az Econell 18 Next szakít a konvencionális, 22,5” kerékméretű buszok szerkezeti kötöttségeivel.
Nincs még egy olyan csuklós busz a piacon, amely magán hordozná az Econell 18 Next konstrukciós jellemzőit: az egyedülálló, 19,5”-os futómű-konfigurációt és az alacsony-pozicionálású hajtáslánc-beépítést.
Az eredmény: rendkívül alacsony belépési magasság, kis méretű kerékjáratok, alacsony dobogók, hátul is csekély padlómagasság - és ami a legfontosabb: piacelső utaskapacitás.
A Next-érvek:
100 érvet is fel tudunk sorakoztatni az Econell 18 Next utasbarát kialakítása mellett. Íme 14, amelyek az egyedülálló futómű-konfigurációt és az alacsony-pozicionálású hajtáslánc-beépítést dicsérik.
A kiegyensúlyozott és ötletes belső elrendezés önmagában még nem lenne elég az utaskapacitás növeléséhez. Az Econell 18 Next magas terhelhetőségű, 19,5” kerékátmérőjű futóművekkel rendelkezik. Ezeknek, valamint a legalább 3 tonnával alacsonyabb saját tömegnek köszönhetően az Econell 18 Next több utast tud szállítani versenytársainál - miközben nem válik túlterheltté.
Az állófelület 90 %-a alacsonypadlós részen helyezkedik el, ami több, mint egyes teljes hosszban alacsonypadlós autóbuszok esetén. Ráadásul az Econell 18 Next-ben nincs drága és bonyolult hajtott portál futómű.
Ha már elkerülhetetlen a dobogók alkalmazása, legalább ne zavarjanak: az Econell 18 Next-ben a nem alacsony padlószinten elhelyezett ülések is kényelmesen megközelíthetők, hiszen a dobogók magassága minimalizált.
Az Econell 18 Next túlteljesíti az előírásokat: az M3/II. osztály 380 mm, illetve az M3/I. osztály 340 mm-es előírásával szemben belépő magassága mindössze 320 mm, amely a térdeplő funkcióval a jármű jobb oldalán további közel 70 mm-rel csökkenthető.
A dupla ülések mellőzése a csuklótér mögött jelentősen gyorsítja az utasáramlást. Peronos kivitelben pedig különösen nagy állóhely-felületet eredményez.
Magas ülésszám trükközés nélkül: az utasülések beülési térköze városi kivitel (M3/I. osztály) esetén is eléri az elővárosi buszokra (M3/II. osztály) vonatkozó minimum-előírást. Ez városi kivitel esetén a minimumnál legalább 30 mm-rel nagyobb lábteret jelent ülésenként, és mindenhol meghaladja a 680 mm-t.
A szokásosnál vastagabb, 60 mm-es szivacsréteggel készülő utasülések kiváló komfortot biztosítanak elővárosi utazások alkalmával is.
Az utasülések alatt sík a padló, emiatt a szomszédos üléseknél azonos az ülőlapok magassága és egyforma a lábtér. A szembefordított üléseknél azonosak a beülési magasságok, ezért komfortos másokkal együtt utazni.
A 19,5” kerékméretnek köszönhetően a kerékjáratokon elhelyezett ülések háttámlái között nem alakulnak ki kihasználatlan terek.
A harmadik ajtó utáni, emelt padlórész két, mindössze 200 mm magasságú lépcsőn közelíthető meg, és legmagasabb pontján is csak 450 mm-rel magasabb, mint az alacsony padlórész. Végre egy alacsony belépésű busz, ami hátul is komfortos!
A teljes hosszban alacsonypadlós buszokkal szemben az utolsó sorban is 5, teljes értékű ülés található. Mivel nincs motorsátor, jobb a hő- és hangszigetelés, és semmi nem korlátozza a kilátást.
A minden ponton legalább 560 mm széles járófolyosó az emelt padlós részen is lehetővé teszi az utasok egymás mögötti zavartalan elhaladását. A végig egyenes, törésektől mentes járófolyosó az autóbusz középtengelyén helyezkedik el, és teljesen függőleges felületek határolják a fellépők, dobogók környezetében.
Az Econell 18 Next emelt padlós része nemcsak névleg minősül állóhelynek. A járófolyosón a belmagasság mintegy 2 méter, és mivel a padló sík, ezen a szakaszon sem kellemetlen állva utazni.
Az emelt padlórész fölött is megfelelő a fejtér, hiszen nincs álmennyezet. A légcsatornák lapított geometriája miatt pedig még a külső üléseken utazók feje sem ütközik a légcsatornákba.
Kapacitás
Az Econell 18 Next átgondolt, kimagasló helykihasználású utastere a konvencionális csuklós buszokhoz képest jelentősen nagyobb kapacitást biztosít.
Szinte hihetetlen, mégis tény: az Econell 18 Next akár 25 %-kal magasabb ülésszám mellett is nagyobb befogadóképességgel rendelkezik, mint közvetlen versenytársai.
Technológia
Ultramodern multiplex rendszerű, Continental KIBES integrált fedélzeti elektronikus rendszer, Magyarországon elsőként alkalmazott funkciókkal.

Virtuális műszerfal
Több megtekintése

Automata rögzítőfék
Több megtekintése

Eső- és fényérzékelő
Több megtekintése
Kiváló menetkomfort és fokozott stabilitás a Hübner rendszerével.
Újgenerációs fékrendszer (EBS 3.3), automata fékfunkciókkal rendelkező, elektronikus rögzítőfékkel (EPH).
Az opcionálisan rendelhető, motor-fókuszú FPT telematikai szolgáltatással nemcsak a közel valósidejű hibameghatározás válik lehetővé, hanem a nagytömegű adatelemzés módszerével (big data) a jövőben bekövetkező hibák előrejelzése is lehetséges.
A háromzónás klímarendszer opcionálisan UV-C fényt kibocsátó LED-modulokkal bővíthető, amelyek inaktiválják az utastér levegőjében jelenlévő mikroorganizmusokat. Az UV-C légsterilizációs technológia hatékony megoldás többek között a koronavírus elleni védekezésben.
A ködlámpákra is kiterjedő, Full LED világítás, eső- és fényérzékelővel, automatizált működtetéssel.
A leszállásjelző kapcsolók manuálisan keltett ultrahanggal működnek, ezért működésükhöz nincs szükség vezetékekre, és szabadon pozicionálhatók.
Töltőpontokkal felszerelt utasülések a mobil eszközök folyamatos rendelkezésre állásához.
Maximális pontosságú, dupla kamerás utasszámláló.
7+1 kamerás megfigyelő rendszer, valós idejű távoli felügyelettel.
A piacon elérhető legkisebb méretű oltóanyag tartállyal rendelkező, automata motortéri tűzoltó berendezés.
Fehér LED-ekkel szerelt külső kijelzők, ultraszéles, 29” képátlójú utasinformációs monitorok
Új vezetőkörnyezet
Minden eddiginél tágasabb tér. Az Econell 18 Next teljesen új vezetőkörnyezete szintetizálja a komfortot, a funkcionalitást és követi a busz karakteres külső formavilágát.

Kifordítható ISRI vezetőülés
Széles tartományban állítható kormányoszlop
Multikormányról vezérelhető menürendszer
Vezető által paraméterezhető digitális műszerfal
Kamera monitor az ajtónyitó gombok közelében elhelyezve
Megkülönböztetett formájú ajtónyitó kapcsolók
Elektronikus rögzítőfék megvilágított kapcsolóval
(* A prototípus vezetőkörnyezete gyártásközi, kézzel készített, M=1:1 próbadarab. Véglegesítés: 2022 Q1.)
Galéria
Specifikáció
Járműkategória | M3/II | |
Kapacitás | ||
- Ülő utasok száma | fő | 56 |
- Álló utasok száma | fő | 70 |
- Kerekesszék elhelyezési lehetőség | fő | 1 |
- Járművezető | fő | 1 |
- Összesen | fő | 126 + 1 |
Méretek | ||
- Hosszúság | mm | 18.170 |
- Szélesség | mm | 2.550 |
- Magasság (légkondicionálóval) | mm | 3.130 |
- Mellső túlnyúlás | mm | 2.570 |
- Tengelytávolság (A-B) | mm | 5.550 |
- Tengelytávolság (B-C) | mm | 6.670 |
- Hátsó túlnyúlás | mm | 3.380 |
Ajtók | ||
- Ajtószárnyak száma | 2-2-2-0 | |
Főegységek | ||
- Motor | FPT NEF 6 Euro 6 E | |
- Lökettérfogat | ccm | 6.728 |
- Teljesítmény | kW | 235 |
- Nyomaték | Nm | 1.100 |
- Sebességváltó | ZF EcoLife 2 | |
- Mellső futómű | Rába A-605 | |
- Középső futómű | Kühne | |
- Hátsó futómű | Rába A-309 | |
Tömeg adatok | ||
- Megengedett össztömeg | kg | 26.700 |
Hajtáslánc és főegységek | |
Euro 6 E motor | ● |
Automata sebességváltó | ● |
Biztonság és menetkomfort | |
Elektronikus vezérlésű fékrendszer (EBS 3.3) | ● |
Automata rögzítőfék (EPH) | ● |
Aktív becsuklásgátló | ● |
Automata motortéri tűzoltó berendezés | ● |
Automatikus szintszabályzás | ● |
Virtuális műszerfal | ● |
Full LED világítás | ● |
Eső- és fényérzékelő | ● |
Hőmérséklet-szabályzás | |
Antivirális légkondicionáló (hűtő-fűtő) | ● |
Autonóm fűtőkészülék | ● |
Légelszívó ventillátor | ● |
Vezetőtér | |
Részben zárt vezetőfülke | ● |
Kifordítható Isri vezetőülés | ● |
Motorosan állítható és fűthető visszapillantó tükrök | ● |
Autórádió (MP3 lejátszással) | ● |
Utaskiszolgálás | |
Kerekesszék rámpa | ● |
Kerekesszék rögzítési lehetőség | ● |
Járműelektronika | |
Vezetéknélküli leszállásjelzők | ● |
USB-töltők | ● |
Utasinformációs rendszer | ● |
Biztonsági kamerarendszer | ● |
Utasszámláló berendezés | ● |