Electronell 18: az első magyar csuklós e-busz
2024. december 18., Győr-Mosonmagyaróvár
64 évvel az első magyar csuklós busz után elkészült az első magyar csuklós elektromos busz. A vezető magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport szerdán mutatta be Budapesten a Credobus Electronell 18 típust. A Mosonmagyaróváron és Győrben készült jármű a világ legkönnyebb acélvázas csuklós e-busza. Az Electronell 18 fejlesztése és gyártása is Magyarországon történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket. Az eddig több mint 3.000 buszt gyártó Kravtex-Kühne Csoport készen áll, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.
Történelmet ír a Credobus: az első magyar csuklós e-busz
A Credobus Electronell vadonatúj, 100%-ban elektromos meghajtású, magyar fejlesztésű és gyártású buszcsalád, a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport terméke. Az elsőként elkészült, 12 méteres modell idén nyáron mutatkozott be Győrben, a 18 méteres csuklós változat pedig a december 18-i bemutatót követően, 2025 elején kerül utasforgalomba. Mindkét jármű akadálymentes, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmas.
A Fővárosi Autóbuszüzem által 1960-ban legyártott első magyar csuklós busz után 64 évvel a Credobus írja tovább a hazai csuklósbusz-történelmet: a 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós e-busz.
Ultrakönnyű - ultrahatékony
Az Electronell 18 áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebb, acélvázas csuklós elektromos busznak számít. Szemben a piacon megszokott 20 - 21 tonnával, a járműújdonság saját tömege nem haladja meg a 16 tonnát. Ezáltal a megcélzott 300 kilométeres hatótávhoz mintegy 25%-kal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szükség.
A megoldás lényegesen csökkenti az energiafelhasználást, miközben minden költségtényezőt kedvezően befolyásol: a gyártástól az újrahasznosításig. Ráadásul a be nem épülő energiatárolók az akkumulátorpótlás költségét is csökkentik. Az Electronell 18 várhatóan kategóriája leghatékonyabb, és leggazdaságosabban üzemeltethető autóbusza lesz.
A Credobus ultrakönnyű koncepciója acél vázszerkezetre épül, ami illeszkedik a meglévő karbantartási környezetbe, és szinte teljesen újrahasznosítható. Az alacsony tömeget a váz optimalizálása, és 19,5”-os futóművek biztosítják. A megoldás további előnyei: nagyobb utaskapacitás, gyorsabb töltés, kisebb ökológiai lábnyom, elkerülhető túlterhelés.
Low Entry: ideális e-busz platform
Az alacsony belépésű (Low Entry) kivitel miatt 4-ből 2 akkumulátor a padló alá került, ami alacsony súlypontot, ezáltal kiváló stabilitást biztosít, különösen kanyarodáskor.
Az optimális kerékméretnek köszönhetően a kerékjáratok alacsonyabbak, ezáltal a rajtuk elhelyezett ülések háttámlái között nem alakulnak ki kihasználatlan terek.
Az alacsonyan pozicionált hajtáslánc miatt az emelt padlórész is teljes értékű, sík állóhelyeket biztosít. Az ún. „motorsátoros” buszokkal szemben a hátsó üléssor teljes szélességű.
Az autóbusz 2-2-2-2 ajtóképlettel készült, belső elrendezése városi- és elővárosi alkalmazásokhoz egyaránt megfelel.
Technológia a világ élvonalából
A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel elektromos autóbuszaihoz.
Az energiatárolásról a BorgWarner (Akasol) 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorai gondoskodnak. A 392 kWh összkapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, alig több mint 3 óra alatt feltölthető.
A VOITH VEDS HD (Heavy Duty) központi motoros hajtásrendszer csúcsteljesítménye 410 kW. Maximális hatásfoka eléri a 97,3%-ot, amely fokozza az energiahatékonyságot. A szóló és csuklós modellváltozatok hajtárendszere azonos méretű komponensekből épül fel.
A segédüzemi rendszerek közül a hőszivattyús termomenedzsment rendszert az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a DANA, az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja.
A radar- és kameraalapú rendszerekre épülő, ZF márkájú vezetői asszisztens rendszerekkel az Electronell-ek meg fognak felelni az Európai Unió módosított általános járműbiztonsági rendelete (GSR II) előírásainak.
Magyar termék
A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt eredményeként az e-buszok rendkívül magas magyar hozzáadott értékkel rendelkeznek. A járműveket a Credobus önállóan, generálpartner nélkül fejlesztette, és a kiemelt rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg. Az Electronell modellek a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével (Credobus HVBOX), hajtásvezérlő szoftverével, valamint kiegészítő passzív hűtési rendszerével készülnek.
A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet, és szinte valamennyi fém alkatrész, beleértve a futómű-felfüggesztéseket. A buszokhoz közel 100 magyar kis- és közepes vállalkozás kapcsolódik gyártmányaival. Továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok és foglalkoztatók is szállítanak komponenseket, mint a Rába, Knorr-Bremse, Metal 99, OROSházaGLAS, Hirschler Üvegipari Vállalkozás, König, Graboplast, Semperform.
Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése közvetlenül közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és 100 magyar beszállító számára jelent megrendelést.
Elektromos buszokból is önellátó lehet az ország
A Kravtex-Kühne Csoport nagysorozatú termelésre képes magyar buszgyártó, amely dízel és zéróemissziós buszok egyidejű gyártására is felkészült. A cégcsoport meggyőző referenciával rendelkezik: a VOLÁNBUSZ Zrt. országos flottájának már 45%-a, több mint 2.600 busz Credobus márkájú.
Azzal, hogy a vezető hazai szereplő belép az elektromos buszok piacára, lehetőség nyílik arra, hogy a klímacélok eléréshez szükséges elektromos buszok gyártása nagyrészt Magyarországon valósuljon meg. Ezzel a hazai- és európai uniós források a zöldcélok elérése mellett a magyar gazdaság teljesítményéhez is hozzájárulhatnak.
Az Electronell 18-at 2025 elején már az utasok is kipróbálhatják a MÁV-Volán-csoport járatain. A próbafutás részleteiről a közlekedési társaság a weboldalán fog tájékoztatást adni.
A projekt az NKFI Alap támogatásával valósult meg.
Galéria