A BKV teszteli az első magyar csuklós e-buszt

 

2025. április 11., Győr-Mosonmagyaróvár

A MÁV-csoport után péntektől a BKV teszteli a vezető magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport vadonatúj elektromos buszait, köztük a valaha készült első magyar csuklós e-buszt. A fővárosi utasok április 11-én délutántól április 14-én üzemzárásig az e8E és e210 viszonylatokon, ingyenesen próbálhatják ki a járműújdonságokat. A Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott, magyar fejlesztésű Credobus Electronell modellek a világ legkönnyebb és leghatékonyabb acélvázas e-buszai. Az eddig több mint 3.000 autóbuszt gyártó Kravtex-Kühne Csoport készen áll, hogy az Electronell családdal részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.


A Kravtex-Kühne Csoport 2024 júniusában, Győrben mutatta be első, 100%-ban elektromos meghajtású autóbuszát. A szóló Electronell 12 után néhány hónappal a modellcsalád 18 méteres csuklós tagja, az Electronell 18 is megérkezett. Utóbbi a valaha készült első magyar csuklós e-busz.

A Kravtex-Kühne Csoport március utolsó napján mindkét autóbuszt átadta a MÁV-csoportnak, amely Érd térségében, elővárosi viszonylatokon tesztelte a járműveket. Ennek folytatásaként április 11-től a BKV veszi át a járműveket, hogy városi körülmények között győződhessen meg az Electronellek kiválóságáról. Az Electronell 12 az e210 viszonylaton a Gyöngyösi utca és Svábhegy között, míg az Electronell 18 az e8E viszonylaton Kelenföld vasútállomás és Újpalota, Nyírpalota út között fog közlekedni április 14-én üzemzárásig.

 

A MÁV-csoportnál már bizonyítottak

A MÁV-csoportnál március 31-én indult intenzív teszt során az autóbuszok összesen több mint 4.000 kilométert teljesítettek változatos forgalmi és időjárási körülmények között, 100%-os rendelkezésre állás mellett. A részt vevő járművezetők kiemelték a dinamikus hajtásláncot, a kiváló kanyarstabilitást, valamint a kormányról vezérelhető, virtuális műszeregységet. Többségük úgy nyilatkozott, hogy a nemzetközi buszgyártók termékeivel szemben is a magyar Credobus-okat választaná munkaeszközének. A tesztidőszakban végzett kérdőíves felmérés alapján az utasok 93,3%-a elégedett vagy nagyon elégedett volt az autóbuszokkal. Különösen értékelték a kényelmes, extra szivacsbetéttel készült üléseket, amelyekről ráadásul USB csatlakozón keresztül tölthették mobil eszközeiket.

A tesztfutás során az autóbuszok kizárólag elektromos fűtéssel (kiegészítő dízelkályha nélkül) üzemeltek. Energiafelhasználásuk ennek ellenére is rendkívül alacsonynak bizonyult, így átlagos hatótávolságuk folyamatosan meghaladta a 300 kilométert. A legkedvezőbb napon a csuklós autóbusz hatótávolsága megközelítette, a szólóé pedig meghaladta a 400 kilométert.

A fővárosi tesztfutások számszerű eredményei és a rendkívül pozitív felhasználói visszajelzések is hozzájárulhatnak, hogy az új, zéróemissziós modellek fokozatosan elkezdjék felváltani a magyar utakon közlekedő közel 3.000 dízelmotoros Credobus-t. A Kravtex-Kühne Csoport felkészült az új Electronell modellek sorozatgyártására.

 

A ’legmagyarabb’ és leginnovatívabb e-buszok

A Credobus önállóan, generálpartner nélkül volt képes világszínonalú magyar e-buszok kifejlesztésére. A Kravtex-Kühne Csoport az Electronelleket több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projektjében, döntően saját forrásból hozta létre. A 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós kivitelben készülő buszok akadálymentesek, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmasak.

A Mosonmagyaróváron és Győrben készülő Electronellek rendkívül magas magyar hozzáadott értékkel rendelkeznek. A gyártás mellett a kiemelt rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg. A buszok előállítása közvetlenül közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és további mintegy 100 hazai termelő vállalatnak ad munkát - nagyvállalatoktól a mikrovállalkozásokig. A főbb, hazai gyártóhellyel rendelkező beszállítók többek között: Rába, Knorr-Bremse, Metal 99, OROSházaGLAS, Hirschler Üvegipari Vállalkozás, König, Graboplast, Semperform, HC Linear, Matic, Jász-Plasztik.

A Credobus Európa-szerte érdeklődést váltott ki új termékeivel az elektromos buszok üzemeltetői körében. Áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően az Electronellek tömege szóló kivitelben legalább 2, csuklósként legalább 4 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál, ezzel a legkönnyebb fémvázas e-buszoknak számítanak. Az alacsonyabb energiafelhasználás miatt a megcélzott 300 kilométeres hatótávot 25%-kal kisebb tömegű akkumulátorcsomaggal érik el. A megoldás a gyártástól az újrahasznosításig minden költségtényezőt kedvezően befolyásol, ráadásul a kisebb akkukapacitás az energiatárolók pótlásának költségét is csökkenti. Mindez előzetes számítások szerint kategóriaelső életciklusköltséget eredményez.

Az alacsony tömeget a váz optimalizálása és a 19,5”-os futóművek biztosítják. A Credobus kiemeli, hogy a csuklós változat futómű-konfigurációja világviszonylatban is egyedülálló.

 

A Credobus-ról

A győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport Magyarország egyik legnagyobb, hazai tulajdonú gépipari vállalata. A cégcsoporthoz tartozó Kühne Magyarország legrégibb, máig működő gépgyára, amelynek múltja 1856-ig nyúlik vissza. A cégcsoport a fő profilnak számító buszgyártás mellett mezőgazdaságigép-gyártással, fémipari bérgyártással, valamint személyszállítással foglalkozik. A Credobus piaci részesedése Magyarországon a közforgalmú szegmensben az elmúlt években átlagosan 50% körül alakult. A gyártási darabszám alapján évek óta a 15 legnagyobb európai buszgyártó között szerepel.

A buszgyártás két helyszínen zajlik. Mosonmagyaróváron, a Kühne 20 hektáros gépgyára területén épült fel Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb, több mint 20.000 négyzetméteres buszgyártó üzeme, ahol a váz- és fémalkatrészgyártás történik. Győrben - a festett, fényezett vázszerkezet közúti beszállítását követően - a készreszerelés és átadás történik.

A magyar gyártók közül jelenleg a Kravtex-Kühne Csoport rendelkezik a legszélesebb termékválasztékkal. Egyedüliként kínál csuklós kivitelű autóbuszt, valamint egyszerre képes dízel- és elektromos meghajtású buszok gyártására.


Galéria

Scroll to Top