Újra van magyar csuklós busz

 

2023. július 27., Győr-Mosonmagyaróvár

Forgalomba állt a VOLÁNBUSZ Zrt. vadonatúj, 47 darabos csuklós Credobus-flottája. A beszerzésnek köszönhetően újraindult a magyar csuklósbusz-gyártás és három vármegyében frissült a járműpark. A buszok miskolci és szerencsi átadásán többek között Dr. Koncz Zsófia energiaügyi miniszterhelyettes és Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára mutatta be az új járműveket.


A 47 elővárosi csuklós autóbusz szállításáról szóló adásvételi szerződést december végén írta alá a Credobus és a VOLÁNBUSZ Zrt. A járművek közül 7 Pest, 8 Komárom-Esztergom, 32 pedig Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében áll forgalomba. Utóbbi térségben 3,2 évre csökkent a csuklós buszok átlagéletkora.

A miskolci rendezvényen Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, „a Credobus Econell 18 Next csúcskategóriájú magyar termék, 3 tonnával alacsonyabb tömegével ez a legkönnyebb csuklós busz a világon. Az új, 47 darabos flotta a cégcsoport mosonmagyaróvári és győri üzemeiben készült, újraindítva az évek óta szünetelő magyar csuklósbusz-gyártást. A Kravtex-Kühne Csoport a Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Programnak köszönhetően növelni tudta gyártókapacitását, és a kelet-közép európai régió egyik legnagyobb buszgyártó bázisát hozta létre. A VOLÁNBUSZ Zrt. 5.950 darabos buszparkjában idén már több mint 2.700 Credobus fog üzemelni. A versenyképes vételár mellett az ultrakönnyű konstrukciójú buszflotta éves szinten több mint 5 milliárd forinttal csökkenti a busztársaság energiaköltségét.”

Európa-bajnok költségszint

A Credobus Econell 18 Next a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza. Saját tömege legalább 3 tonnával alacsonyabb a piaci átlagnál - a megszokott 17-18 helyett mindössze mintegy 14 tonna. Az előzetes mérések mintegy 20 % üzemanyag-megtakarítást vetítenek előre az azonos fordák tényadataihoz képest. Ez évente, buszonként legalább 2 - 2,5 millió forint közvetlen megtakarítást, valamint a szén-dioxid-kibocsátás 12 tonnás csökkenését eredményezi.

A buszok beszerzési értéke lényegesen elmaradt a VOLÁNBUSZ Zrt. által előirányzott költségkerettől. A konkurensek becsült megajánlásaihoz képest az Econell 18 Next-ek járművenként 17-40 millió forinttal kerültek kevesebbe. A Credobus Econell 18 Next ezzel messze a legkedvezőbb vételárú csuklós busz az európai piacon.

Nem cserélnék el a járművezetők

Az első néhány ezer kilométert követően készített interjúk alapján az új buszok felülmúlták a járművezetők várakozásait. Elismerést kapott többek között a menetdinamika és a tökéletes hajtáslánchangolás (ZF EcoLife 2), a háromzónás klíma az új E-Control interfésszel, a teljesen új vezetőkörnyezetben kialakított rakodó-tároló megoldások, valamint a Full LED világítás az eső- és fényérzékelővel. Pozitív csalódásról számolt be több olyan járművezető is, akik néhány éves, modern csuklós, illetve háromtengelyes szóló járművekről váltottak Econell 18 Next-re - kiemelve, hogy nem cserélnék más típusra az új Credobus-t.

70 – 75 % vételár-arányos magyar értékhányad

A buszok vázszerkezetei és szinte valamennyi fém alkatrésze a cégcsoport gyártmánya. Magyar terméknek számítanak továbbá egyes futóművek, utasajtók, sík- és öblösüvegek, a műpadló, továbbá külső-belső műanyag komponensek, gumi termékek, pneumatikus részegységek, gömbcsuklók, stb. A buszgyártás mára több száz ember megélhetését biztosítja a cégcsoportnál és mintegy 100 magyar kis- és közepes vállalkozásnak ad munkát.

Az Econell Next család az elmúlt évtized legjelentősebb hazai buszfejlesztési projektje, melyben a magyar csuklósbusz-gyártás újraindulása csak az első mérföldkő. A folytatódó fejlesztések nyomán a következő években többféle zéróemissziós Credobus modell fog bemutatkozni.

A 2016-ban elfogadott Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Program komoly lehetőséget biztosított a magyar gyártóknak. A Kravtex-Kühne Csoport élni tudott a lehetőséggel és a kelet-közép európai régió egyik legnagyobb, 20.000 négyzetméteres, modern gyártóbázisát hozta létre Mosonmagyaróváron és Győrben, megtöbbszörözve gyártókapacitását.


Galéria

Scroll to Top