Célegyenesben a Credobus elektrifikációs programja

 

2023. november 6., Győr-Mosonmagyaróvár
Frissítve: 2024. március 8.

Európai összehasonlításban is a legkönnyebb és leghatékonyabb elektromos buszcsaláddal lép piacra 2024-ben a vezető magyar buszgyártó Kravtex-Kühne Csoport. A Credobus Electronell modellek 1,5 - 3 tonnával könnyebbek lesznek versenytársaiknál, ezért azonos hatótáv eléréséhez mintegy 25 %-kal kevesebb akkumulátorral kell felszerelni őket. A több mint 1,1 milliárd forintos fejlesztési projekt előrehaladását, és az új modellek fontosabb paramétereit Szombath Imre, a KÜHNE Zrt. vezérigazgatója, a buszcsalád főkonstruktőre ismertette október 26-án, a zsámbéki Drivingcampben megtartott 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson.


Ultrakönnyű buszok: racionális elektromobilitás

A vezérigazgató előadásában rámutatott, hogy az elektromos autóbuszok esetén jelenleg is a megfelelő hatótávolság biztosítása a legfőbb műszaki kihívás. Ugyanakkor az egyre nagyobb tömegű akkumulátorcsomagok beépítésével csökken az utaskapacitás, és jelentősen nőnek a gyártási-, üzemeltetési költségek - gátolva a járművek piaci térnyerését.

A Credobus a fejlesztés során ezért saját, bevált megközelítését alkalmazta, és az elvárt hatótáv biztosításához - több akkumulátor beépítése helyett - a felépítmény tömegét csökkentette. A gyártó várakozásai szerint az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően az autóbuszok mintegy 25 %-kal kevesebb akkumulátorral lesznek képesek teljesíteni ugyanazt a hatótávot, mint versenytársaik.

A szóló modell 1,5, a csuklós legalább 3 tonnával könnyebb lesz a megszokottnál. A racionalizált akkumulátorkapacitás egyszerre csökkenti vételárat, az energiafelhasználást, továbbá az akkumulátorpótlás költségét, mely a gyártó szerint összességében kategóriaelső életciklusköltséget fog eredményezni.

A Credobus új energiája

Az Electronell modelleket a Kravtex-Kühne Csoport teljesen önállóan, ún. generálpartner nélkül fejleszti, Magyarországon tartva a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatokat. Ennek köszönhetően az új buszok a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével, hajtásvezérlő szoftverével és telemetriai megoldásával fognak elkészülni.

A buszok vázszerkezeteit és fém alkatrészeit változatlanul Mosonmagyaróváron gyártják, az összeszerelés a cégcsoport győri autóbuszgyárában történik. Az önhordó vázszerkezet mellett magyar terméknek számítanak a futóművek, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló, és több száz egyéb alkatrész. A Credobus Electronell modellek messze a legmagasabb magyar hozzáadott értékű elektromos járművek lesznek.

Akasol akkumulátorok

Az energiatárolásról a német Akasol 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorai gondoskodnak. Az ultrakönnyű konstrukciónak köszönhetően a 98 kWh-ás kapacitású, 560 kg-os csomagokból négy helyett csak háromra van szükség. Ezek közül 2 db hátul, a padló alatt kerül elhelyezésre, ami alacsony tömegközéppontot és kiváló stabilitást biztosít. Az összesen 294 kWh kapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, mintegy 2 óra alatt teljesen feltölthető. Az elsőként bemutatásra kerülő szóló modellváltozat hatótávolságát a Credobus 300 kilométerre becsüli, amely a városi-elővárosi szegmens szinte valamennyi forgalmi igényének megfelel.

VOITH hajtásrendszer

A szóló és csuklós modellváltozatok tagjai azonos komponensekből felépülő, egyszerű, tartós és robusztus hajtásrendszerrel készülnek, melyeket a VOITH szállít. A növelt teljesítményű, elektromotorból, trakciós inverterből és vezérlőelektronikából felépülő VEDS HD (Heavy Duty) rendszer 310 kW folytonos- és 410 kW csúcsteljesítményt, valamint 3.100 Nm nyomatékot biztosít. Maximális hatásfoka 97,3 %, amely tovább növeli a tömegcsökkentéssel elért energiahatékonyságot.

Top minőségű komponensek

A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel az autóbuszok alrendszereihez, biztosítva a dízelüzemű járműveknél megszokott megbízhatóságot. A hőszivattyús légkondicionálót az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a DANA, míg az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja.

Újgenerációs vezetéstámogatás

Az Electronell modellek a legfejletteb vezetéstámogató rendszerekkel fognak megfelelni az Európai Unió 2024. júliusától bevezetésre kerülő új GSR (általános járműbiztonsági rendelet) előírásainak. A Credobus a ZF-Wabcóval együttműködésben adaptálja a körkörös radar- és kamerarendszert, amely szükség esetén aktív beavatkozással segíti a járművezetőt a balesetek elkerülésében. Az új rendszeregyüttessel a Credobus teljes funkcionális egyenértékűséget biztosít a vezető járműgyártók megoldásaival, többek között a következő szogáltatásokat biztosítva: vészfékasszisztens (gyalogos- és kerékpárosvédelemmel, vészfékjelzéssel), intelligens tempomat (táblafelismeréssel, járműkövetéssel), holttérfigyelő rendszer, éberségfigyelő rendszer, tolatóradar, abroncsnyomás-ellenőrző, indításgátló alkoholszonda, továbbá teljes körű kibervédelem.

A szóló Credobus Electronell 12 modell várhatóan 2024 első félévében, a csuklós Electronell 18 pedig az év második felében fog bemutatkozni.

A projekt az NKFI Alap támogatásával valósul meg.


Galéria

Scroll to Top